ASIA NEWS NETWORK

WE KNOW ASIA BETTER



» Quirkies

Indonesian paper falls for S'porean satire site’s fake news

The fake article on New Nation.

Publication Date : 13-02-2014

 

PETALING JAYA: Indonesian paper Tribun News published a fake article on their website after mistaking an article from Singapore satire website New Nation’s as real news. New Nation published a bogus article on Tuesday about Singapore Prime Minister Lee Hsien Loong “unfriending” Indonesia President Susilo Bambang Yudhoyono on Facebook which Tribun News carried on their site, which has since gone viral. New Nation’s fake article also said that several photos of the two leaders were also untagged.

 

Indonesian paper Tribun News published a fake article on their website after mistaking an article from Singapore satire website New Nation’s as real news.

New Nation published a bogus article on Tuesday about Singapore Prime Minister Lee Hsien Loong “unfriending” Indonesia President Susilo Bambang Yudhoyono on Facebook which Tribun News carried on their site, which has since gone viral.

New Nation’s fake article also said that several photos of the two leaders were also untagged.

According to the satire site, the fallout was due to “Indonesia naming a naval vessel after known terrorists who bombed McDonald House in Singapore in 1965, which made Singapore very, very sad and angry”.

The article which is still on Tribun News website, has gone viral on social media with over 13 thousand readers sharing the news on Facebook and receiving over 400 shares on Twitter.

Other incidences of established news organisations reporting satirical news include:

“Padded bras are Devil's cushions” hoax

The Fox News website picked up a fake story about an Islamic council in Pakistan protesting against the use of padded and colourful bras and presented it as fact.

“Marijuana overdoses kill 37 in Colorado” hoax

A story which was concocted by satirical website The Daily Currant after the legalisation of marijuana in Colorado went viral and fooled many. The article claimed that 37 people have died of marijuana overdose with the death toll expected to rise to 300 the following week.

Kim Jong-Un the “sexiest man alive” hoax

China’s Communist Party newspaper, The People’s Daily, published a 55-photo gallery of North Korean leader Kim Jong-Un in celebration of an American newspaper naming him the 2012 “sexiest man alive”. However, the American newspaper in question was satirical website The Onion.

“Rural Whites Prefer Ahmadinejad to Obama” hoax

Iran’s Fars News Agency published a story citing that a Gallup poll found that rural white Americans prefer Iranian President Mahmoud Ahmadinejad over President Barack Obama. However, turns out that this piece of news was copied almost word-for-word from The Onion!

 

Mobile Apps Newsletters ANN on You Tube